Weblog

Starten met Google Analytics & online ROI

Je hoort wellicht het een en ander over Google Analytics. Veel mensen gebruiken deze tool van Google, omdat het waardevolle webstatistieken geeft. Maar wat is het nou precies? Wat kun je het beste meten? En waarom is het zo belangrijk om hier gebruik van te maken? In dit blog lees je het antwoord op deze bovenstaande vragen.

 

Wat kun je met Google Analytics?

Met Google Analytics kun je verschillende statistieken van je website verzamelen. Je kunt ongelooflijk veel meten met Google Analytics. Het is verstandig om slimme keuzes te maken in welke gegevens jou het meeste inzicht opleveren. Indien je alles gaat meten, weet je vaak niet meer wat je met de statistieken aan moet. Door middel van de belangrijkste statistieken kun je bijvoorbeeld je website bezoekersvriendelijker maken of gerichtere reclamespots maken.

Serie van starten met Google Analytics

In deze serie van blogs leer je hoe te starten met Google Analytics. Er komen vier onderwerpen aan bod:

  • Doelgroep
  • Acquisitie
  • Gedrag
  • Conversies
  • Analyse opmaken

 

Wat kun je het beste meten op Google Analytics?

Om niet de weg kwijt te raken in je statistieken hebben we vier soorten analyses op Google Analytics uitgewerkt. Dit betreft de doelgroep, zoals de hoeveelheid bezoekers die je website aantrekt en welke pagina’s ze bezoeken. De acquisitie, om te kijken of de reclamecampagne effectief is geweest. Het gedrag, om de beweegredenen van bepaalde keuzes te achterhalen. Als laatst kan het belangrijk zijn om de conversie te zien. Dan zie je welke gewenste acties zijn ondernomen.

Waarom Google Analytics belangrijk om te gebruiken?

Je kunt allerlei statistieken verzamelen. Heel leuk en aardig, maar wat heb je aan al deze cijfertjes? Door de verschillende statistieken kun je bijvoorbeeld achterhalen waarom de bezoekers een bepaald gedrag vertonen. Je kunt hierdoor je website eventueel aanpassen of met reclamespots inspelen op je doelgroep. Met Google Analytics kun je je website een stuk fijner maken voor de bezoekers en heb je meer garantie op succes bij reclamespotjes. Een voorbeeld. Stel dat er relatief veel mensen dezelfde pagina verlaten, waar zou dit door kunnen komen? Als je in de statistieken ziet dat het tien seconden duurt voordat de pagina laadt, kan het wellicht daar aan liggen. Als je ervoor zorgt dat deze pagina vervolgens snel laadt, blijven bezoekers misschien wel langer op je pagina. In de volgende blogs kom je erachter wat je met de statistieken allemaal kunt.

De doelgroepanalyse is de eerste blog in deze serie over Google Analytics.

Anouk Haver

Webredactie bij SocialeRedactie & in1week.nl