Weblog

Starten met Google Analytics & online ROI 5/5 – analyse opmaken

Met de vier voorgaande blogs kun je verschillende analyse opmaken. Dit hangt ook af van welke gegevens er beschikbaar zijn in het Google Analytics-account van het bedrijf. Om een richting te geven, kunnen de volgende onderwerpen voor een analyse geschetst worden. Deze analyses kun je natuurlijk ook combineren of uitbreiden.

 

Welke analyse kan ik opmaken?

Doelgroepanalyse
Je maakt een analyse over de bezoekers op je website van de meetbare eigenschappen. Bij deze analyse kun je jezelf vragen stellen als: Welke apparaten gebruikt men om op mijn website te komen? Welke schermresoluties gebruikt men om op mijn website te komen? Hoe ziet de website eruit met deze apparaten en resoluties? Welke verbeteringen kunnen doorgevoerd worden?

Kanaal analyse
Hier maak je een analyse voor de marketingkanalen die zorgen voor de bezoekers op je website. Hier stel je jezelf vragen als: hoe is de verdeling tussen de kanalen? Wat is het volume van de bezoeken en is dat genoeg? Wat zijn de effectieve kosten per bezoeker en eventueel per kanaal? En hoeveel mensen worden bereikt per kanaal? Welke kanalen worden er effectief ingezet? En welke nog niet?

Gedragsanalyse
In deze analyse analyseer je het gedrag van de bezoekers op de website. Wanneer men binnenkomt en weggaat op je website en hoe men navigeert binnen je website. Stel jezelf vragen als: welke pagina’s worden het meest bezocht en waarom? In welke mate vertonen bezoekers het voorspelde gedrag in lijn met de doelstelling van de website/het bedrijf? Waar verlaat men vaak de website? Waarom daar? En is de snelheid van de website op orde?

Conversieanalyse
Je maakt een analyse van de conversie gerealiseerd door de website. Dit geldt voor zowel zachte als harde conversies. Hier kun je vragen stellen als: welke conversies worden er momenteel behaald? Vinden er offline conversies plaats waar de website op enige manier aan bijdraagt? Welke conversies kunnen nog gecreëerd op de website?

 

Hoe moet je de analyses in kaart brengen?

Door de gegevens in schema’s in te vullen en door kruisverbanden te vinden kun je de bovenstaande analyses in kaart brengen. Je kunt voor elke analyse een schema invullen, eventueel op basis van een schatting. Combineer in de analyse minimaal één, maar bij voorkeur meer statistieken uit andere rapportbronnen. Evalueer bijvoorbeeld welke kanalen de meeste conversie opleveren of het gedrag afwijkt op een mobiele telefoon of desktop. Door kruisverbanden te vinden in deze statistieken komen belangrijke gegevens naar boven. Dit geeft je veel meer inzicht in het gedrag van de bezoeker.

 

Nog een laatste tip… Succes!

Met alle gekregen informatie kom je al heel ver met Google Analytics. Nog een laatste tip: verdiep je goed in de bezoekers. Bij elke vraag die je voor je analyse stelt kun je de waarom-vraag stellen. Elke bezoeker bezoekt namelijk een website met een commerciële of informatieve vraag waar ze antwoord op willen. Zo kun je je website optimaal maken voor de bezoekers van je pagina. Succes!

Anouk Haver

Webredactie bij SocialeRedactie & in1week.nl