Weblog

Doelgroep analyse – starten met Google Analytics & online ROI

Het eerste deel uit deze serie gaat over de doelgroep analyse. Met deze analyse kom je meer te weten over de eigenschappen van je bezoekers. Met Google Analytics kun je het gedrag van de bezoekers op je website analyseren. Hoeveel bezoeken worden er aan je website gepleegd? En hoeveel tijd brengt men door op de website? Dit soort vragen kun je beantwoorden door middel van verschillende meetwaardes.

 

Waar moet ik naar kijken in Google Analytics voor de doelgroep analyse?

In Google Analytics vind je deze onderstaande meetwaardes. Bij elk van deze meetwaardes kun je antwoord geven op de vraag.

Bezoeken
Hoeveel bezoeken worden er gemiddeld gepleegd aan de website?

% nieuwe aantal bezoeken
Welk deel van de bezoeken komt vaker terug?

Paginaweergaven
Hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bekeken?

Tijd op de website
Hoeveel tijd brengt men gemiddeld door op de website?

Bounceratio
Welk deel van de bezoeken haakt af op een bepaalde pagina die bekeken wordt?

Browsers
Welke browsers worden gebruikt om de website te bekijken?

Apparaten
Met welke apparaten wordt de website bekeken?

Geografisch
Waar komen de bezoekers vandaan?

 

Hoe ga ik met deze meetwaardes aan de slag?

Het is van belang om bij elke meetwaarde een bepaalde doelstelling te formuleren. Op deze manier ken je een bepaalde waarde toe aan het getal. Zo weet je of je je doelstellingen van de doelgroep analyse behaalt en of je op het goede spoor bent met je website. Zo niet, dan moet er wellicht wat verandert worden aan de website.

 

De blog hierna gaat over het maken van een kanaal analyse, de acquisitie.

Anouk Haver

Webredactie bij SocialeRedactie & in1week.nl