Weblog

Starten met Google Analytics & online ROI 4/5 – conversies

Conversies zijn alle gewenste acties die zijn ondernomen op een website. Dit probeer je uiteindelijk met je website te bereiken. Je hebt twee vormen van conversie, de zachte conversie en de harde conversie.

 

Twee vormen van conversie

Zachte conversie
Bij deze vorm van conversie is er nog aandacht vereist om tot omzet te leiden. Voorbeelden van zachte conversie zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief, het volgen van een Twitteraccount of het invullen van een contactformulier. Deze zachte conversies moeten uiteindelijk leiden tot harde conversies. Bijvoorbeeld door een transactie van een product of dienst dat men in de nieuwsbrief heeft gelezen.

Harde conversie
Dit is een conversie die direct tot omzet of een transactie leidt. Een voorbeeld hiervan is de verkoop van een product in de webwinkel. Het moet een volledig doorlopen transactie zijn.

 

Hoe meet je conversies in Google Analytics?

Google kent een waarde toe aan een bedankpagina voor conversies. Dit is een pagina waar je alleen kunt komen als je een bepaalde handeling verricht. Dit in de vorm van een zachte of harde conversie. Als je de bezoeker bij een conversie doorstuurt naar een bedankpagina kan Google daar een waarde aan toekennen. Deze zogenoemde doelpagina kun je instellen op Google Analytics via: Beheerder – Weergave – Doelen. Bij Doelen geef je de link van de bedankpagina op zodat Google Analytics daar een waarde aan kan toekennen. Let wel op! Elk type conversie dient een eigen bedankpagina te hebben. Alleen op deze manier kun je succesvol meten.

 

Waar zie je het gedrag naar aanloop van een conversie in Google Analytics?

Indien je goede doelen hebt ingesteld, kun je ook het gedrag naar aanloop van de conversie bekijken. Ga naar Google Analytics – Conversies – Doelen – Trechterweergave. Daar vind je een visueel overzicht van hoe men zich gemiddeld gedraagt naar aanloop van een conversie.
In het geval van een webwinkel: hoeveel bezoekers haken er gemiddeld af op de winkelwagen of in de check-out? En waarom is dat?

 

Hoe meet je het succes van een commerciële website?

Het succes van de commerciële website wordt gemeten door de conversie. Conversies bieden de beste houvast om een commerciële analyse te maken.

 

In de volgende blog wordt uitgelegd hoe je de analyses moet opmaken met de informatie die je dit (en de vorige blogs) hebt gekregen.

Anouk Haver

Webredactie bij SocialeRedactie & in1week.nl