Weblog

Google Authorship ten einde: Zoekresultaten worden opgeschoond in 2014

De zoekresultaten van Google worden opgeschoond: Google Authorship wordt verwijderd van de zoekmachine resultaten. Het lijkt erop dat na flink wat experimenteren, Google er geen moeite mee heeft om met een scherp mes deze functie er uit te snijden. Spijtig? Ik heb de voordelen eerder al aangesneden en vind het ten dele een bijdrage in de zoekresultaten. Google Authorship heeft geen echte voet aan de grond gekregen.

 

Eerder werd al duidelijk dat de zoekresultaten meer back to basic gingen:

  • 2014Q2: Google’s Author Images verwijderd van de zoekresultaten
  • 2014Q3: Google verwijdert Google Authorship van de zoekresultaten
  • Volgt Google Maps ook? Onwaarschijnlijk
  • Worden reviews opgeheven? Ik denk dat de adoptie van die functie al te groot is, maar het zou kunnen

Na drie jaar stopt google met Google Authorship

In 2011 startte Google met het uitrollen van Google Authorship en recentelijk schreven we nog over de bijdrage van Google Authorship hiervan op de zoekresultaten en het reeds verwijderen van de profielfoto hierbij. Maar nu kondigt John Mueller van Google Webmaster Tools aan op Google+ dat deze functie ten einde is. De rel=author, zoals bijvoorbeeld WordPress SEO van Yoast.com eenvoudig maakt om in te voegen, wordt niet meer opgenomen in de indexatie van een pagina. Dat betekent dat er bij je reeds geïndexeerde blogposts op de zoekresultaten geen verwijzing meer staat naar jou als auteur. Een aantal interessante quotes:

John Mueller Google Plus

” … Unfortunately, we’ve also observed that this information isn’t as useful to our users as we’d hoped, and can even distract from those results. With this in mind, we’ve made the difficult decision to stop showing authorship in search results. “

” Going forward, we’re strongly committed to continuing and expanding our support of structured markup (such as schema.org). This markup helps all search engines better understand the content and context of pages on the web, and we’ll continue to use it to show rich snippets in search results. “

 

Verder geeft Mueller aan dat Google+ posts van ‘vrienden’ (mensen in jouw kringen) nog wel in de zoekresultaten op zullen blijven duiken.

Te weinig ingezet

SearchEngineWatch voerde een onderzoek uit onder 500 auteurs van 150 grote media websites. De resultaten gaven het volgende aan over de mate waarin de rel=author code werd opgenomen in de site.

 

G+ Profiel Vermelding Aantal %
Geen profiel 241 48%
Profiel, maar geen publisher 108 22%
Profiel met een of meer publisher verwijzingen 151 30%

Als dit de grote jongens moeten zijn die het voorbeeld moeten nemen, dan zegt dat in mijn optiek ook veel over de verwachtingen die je kan hebben van de kleineren: rel=author wordt te weinig ingezet om het een succes te noemen.

Zonde? Misschien wel

Wanneer je gebruik maakte van de verwijzing had het al positieve gevolgen kunnen hebben voor clicks naar je website. Een auteurs-vermelding kan immers bijdragen aan de autoriteit van het stuk. Het geeft je een kleine voorsprong op concurrenten die de aandacht niet besteed hebben om rel=author toe te voegen aan de pagina. Uiteindelijk denk ik wel dat de zoekmachine zich moet richten op de core business: de beste zoekresultaten tonen zonder poespas. Dus helaas voor de moeite, positief voor de resultaten uit de zoekmachine van Google.

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink