Weblog

Starten met Google Analytics & online ROI 3/5 – gedrag

Als men eenmaal je website komt bezoeken, kun je met Google Analytics het gedrag van de bezoeker evalueren. Wat doet men eigenlijk als ze je website bezoeken? Er zijn vier belangrijke gegevens om te inventariseren. Het is van belang om bij elk antwoord een “waarom”-vraag te stellen. Op deze manier kom je achter de beweegredenen van de bezoekers.

 

Waar moet ik naar kijken in Google Analytics?

Paginaweergaven
Welke pagina’s worden er gemiddeld het meest bekeken? En waarom?

Bestemmingspagina’s
Welke pagina wordt als eerste bezocht? Welke pagina trekt de meeste bezoekers aan? En waarom?

Uitstappagina’s
Op welke pagina’s verlaat met gemiddeld de website het meest? En waarom?

Laadtijd
Hoeveel seconden kost het gemiddeld om de belangrijkste pagina’s te laden? Is dat lang of kort?

 

Hoe ga ik met deze gedragsstroom aan de slag?

Al bij het vormgeven en bouwen van de website moet je nadenken over welk gedrag een bezoeker kan gaan vertonen. “Door het navigatiemenu bezoekt men ook andere pagina’s”, “men bekijkt af en toe een nieuwsbericht als ik deze ook op de homepage toon” of “men wil snel naar de contactpagina kunnen”.
Het gedrag van de bezoeker hangt af van het doel van de website. Via gedragsstromen kun je kijken of de bezoekers daadwerkelijk dat (voorspelde) gedrag vertonen. Zo kun je evalueren of de aannames die zijn gedaan tijdens het bouwen van de website, overeenkomen met het daadwerkelijke gedrag. Als dit niet het geval is, is het verstandig om de website op het daadwerkelijke gedrag aan te passen. Dit is aangenamer voor de bezoekers op je pagina. Ook verhoogt dat het aantal bezochte pagina’s en/of conversies.

 

Hoe meet je het succes van een informatieve website?

Het succes van een website die informatief van aard is, wordt uiteindelijk gemeten in de mate waarin informatie wordt overgedragen. De meetwaarde ligt hier in het totaal van de secondes per persoon dat informatie is verschaft, vermenigvuldigd met het totale aantal bezoekers. Ook hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je een doelstelling weergeeft voor de meetwaarde.
Stel dat de gemiddelde tijd op de website per bezoeker 82 seconden is en er 1.432 bezoeken zijn gemeten op de website. Het aantal informatieve seconden op de website is dan 117.424 seconden oftewel 33 uur.
In de volgende blog wordt uitgelegd wat conversies zijn en wat je er mee kunt meten.

Anouk Haver

Webredactie bij SocialeRedactie & in1week.nl