Weblog

Kanaal analyse – starten met Google Analytics & online ROI 2/5

Om te kijken hoe effectief je campagne is, maak je een kanaal analyse. Hiermee evalueer je de kosten die gemaakt worden voor een bepaald marketingkanaal, versus de directe en indirecte opbrengsten. Oftewel, je brengt de kosten en opbrengsten in kaart om te kijken of je campagne goed is gegaan. Er zijn grofweg vier kostenposten.

 

Welke kostenposten moet ik gebruiken?

Eenmalige kosten
Dit is het budget wat je uitgeeft om een kanaal in te kunnen zetten. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten voor het opzetten van een nieuwsbrief of het maken van displayadvertenties. Ook kunnen het kosten zijn voor het inrichten van een account of campagne.

Wederkerende kosten
Deze uitgaven maak je om een kanaal in te kunnen blijven zetten. Onder deze kosten kunnen we bijvoorbeeld hostingkosten verstaan of beheerkosten van een Google AdWords-account.

Out of pocket kosten
Dit zijn de kosten die je uitgeeft om de uiting in beeld te brengen bij de potentiële bezoeker. Dit omvat bijvoorbeeld de clickkosten bij Google AdWords of de advertentiekosten voor display ads.

Overhead
Deze tijd is nodig vanuit de eigen organisatie om een kanaal in te zetten. Hierbij kun je denken aan managementoverleg of aan de eindredactie.

 

Waar moet ik naar kijken in Google Analytics voor de kanaal analyse?

Nu alle kosten op een rijtje staan, moet u zich afvragen hoe effectief de campagne eigenlijk is. In Google Analytics kun je zien hoeveel harde conversies (verkopen) hebben plaatsgevonden afgelopen maanden. De kosten en de verkopen moet je dan naast elkaar leggen om te bepalen of je campagne wel effectief genoeg is geweest.

Een voorbeeld om het wat te verduidelijken. Stel dat alle kosten bij elkaar €1.675 bedragen in drie maanden tijd en er zijn zes verkopen. De kosten per verkoop (Cost Per Sale) komen dan neer op €280 per verkoop. Erg veel voor het verkopen van T-Shirts, maar weinig voor het converteren van een klant voor een accountant, welke drie jaar lang klant blijft.

Anouk Haver

Webredactie bij SocialeRedactie & in1week.nl

Leave a Comment