Weblog

Meer bezoekers op je website: Waar ga je over schrijven? Onze tips

Eerder schreven we al over hoe je effectief schrijft voor Google en je bezoeker. Maar waarover moet je dan schrijven? In dit artikel een paar praktische tips die zorgen voor meer traffic, maar je vooral helpen makkelijker de juiste onderwerpen te bepalen.

Hoe zorg ik dat mensen in Google mijn site aanklikken?

Je website wordt, mits je techniek dit toelaat, nagenoeg altijd opgepikt door Google. Maar hoe wordt je website geëvalueerd? Als je website eenmaal terugkomt in de zoekresultaten, wil je er ook voor zorgen dat prospects jouw site bezoeken in plaats van die van je concurrent. Je kunt die zoekende persoon wel een duwtje in de goede richting geven, ook als je niet bovenaan de zoekresultaten staat, maar op plek drie of vier of zelfs pagina 2 van de zoekresultaten.

Nu hebben we al eerder geschreven over de invloed van goede meta titels en meta omschrijvingen op onze zuster-website van 2tptProductions. Echter, de onderwerpen waar je dan over moet schrijven zijn soms wat lastig te bepalen. Onze shortlist van makkelijke, voor de hand liggende en goed scorende onderwerpen hebben we hier meer over geschreven.

Zij vragen, jij geeft antwoord

Je bezoekers gebruiken Google omdat ze op zoek zijn naar het antwoord op een vraag. Als je dus meer bezoekers op je website wilt, doe je er goed aan om elke vraag die ze zouden kunnen stellen te beantwoorden op jouw website. Moet je dan letterlijk elke vraag die prospects je ooit gesteld hebben beantwoorden? Uiteindelijk wel. Maar je begint net, dus zorg er in eerste instantie voor dat je de belangrijkste vragen van je bezoekers beantwoordt.

 

Vraag en antwoord in SEO

Beantwoord vragen als effectieve SEO-gerelateerde content

Schrijf over de meest gestelde vragen van je prospects
Over welke onderwerpen je het beste kan schrijven lijkt soms lastig, maar er zijn verschillende manieren te bedenken die het je makkelijker maken. Welke vraag wordt er vaak gesteld door je potentiële klanten, bijvoorbeeld aan tafel? Je zou kunnen turven welke vragen je prospects aan de telefoon of bij een ontmoeting aan je stellen. Of je kijkt in de zoekwoordenplanner van Google op welke zoektermen vaak gezocht wordt.

Onze ervaring is dat de belangrijkste vragen van bezoekers meestal draaien om één van deze vijf onderwerpen:

 

Bedrijfs- en productgerelateerde onderwerpen

  • Kosten: “Wat kost een website?”
  • Problemen: “Mijn klanten vinden mij niet in Google.”
  • Vergelijkingen: “Is WordPress beter dan Joomla?”
  • Reviews: “Welk CMS wordt door anderen aanbevolen?”
  • Beste / toplijsten: “Welke WordPress-plugins kan ik het beste gebruiken op mijn website?”

Hoe zou je die vragen invullen voor jouw organisatie? Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe auto of een verzekeringsadviseur, of welk ander product of dienst dan ook, zullen deze vragen ook stellen. Zorg er dus voor dat je op zijn minst één pagina of blogpost aan elk van deze onderwerpen wijdt.

Een mening aan de lunchtafel? Laat hem gelden

Als je ergens iets van vindt en dit uit kan dragen als bedrijf, ook wanneer het niet politiek correct is (!), kun je er over schrijven. Dit geldt voor actualiteiten die iets te maken hebben met je bedrijf en propositie, maar ook acutaliteiten en regio-gebonden zaken.

Makkelijk opgesomd: de onderwerpen
Kort samengevat zou je in kunnen haken op:

  • Bedrijfsrelevante actualiteiten
    Ontwikkelingen omtrent jouw vakgebied die je uit wil dragen
  • Niet-relevante actualiteiten
    Ontwikkelingen waar men het gewoon veel over heeft. (Echt? Ja echt, ook niet relevante onderwerpen creëren waarde op je website)
  • Regionale zaken
    Ontwikkelingen die jouw stad of dorp aangaan

 

Wees eerlijk!
Wees bij het beantwoorden van de vragen niet bang om honderd procent eerlijk te zijn. Als jouw diensten als verzekeringsadviseur meer kosten dan die van je concurrent, schrijf dan een artikel over waarom dat zo is. Werkt jouw oplossing goed in een bepaalde niche, zorg dan dat je dat ook zo uitspreekt en voor je niche durft te kiezen. Beschrijf eventuele problemen en draag oplossingen aan, of verwijs mensen naar een goed alternatief. Bezoekers zullen je eerlijkheid waarderen en vaak sneller voor je kiezen, omdat eerlijkheid ook vertrouwen opwekt.

Shorttail versus longtail

Hoog scoren op populaire zoektermen, ook wel shorttail zoektermen genoemd, wil elke website-eigenaar wel. Gevolg: de concurrentie voor die zoektermen is hoog. Op “Autoverzekering” kun je meer concurrentie verwachten dan op “Autoverzekering Zoeterwoude”. Om meer bezoekers naar je website te krijgen, is het dan ook een beter idee om te focussen op de minder gezochte, maar nog steeds wel relevante en vooral specifieke zoektermen die samenhangen met het onderwerp van je website. Deze zoektermen noemen we de longtail.

longtail-chris-anderson

De concurrentie is lager, omdat er minder mensen op zoeken. Maar dat wil niet zeggen dat je met een focus op de longtail minder bezoekers zult trekken dan je concurrenten. Als je het goed aanpakt, kun je door goed gebruik te maken van de longtail ook op de shorttail zoektermen beter gaan scoren.

Dat klinkt alsof het heel langzaam gaat. Ik wil nu meer bezoekers!

Het zou heel mooi zijn als er een kortere weg was naar meer bezoekers op je website. Helaas moet ik je daarin teleurstellen. Die snelle oplossing bestaat namelijk simpelweg niet. Meer traffic genereren is een kwestie van lange adem en hard werken. De websites die nu honderdduizenden bezoekers per maand trekken, hebben daar ook jaren aan moeten werken.

En al die SEO-bureaus dan die beloven dat ze mijn bezoekersaantallen snel kunnen verhogen?

Er zijn wel een aantal manieren en strategieën te bedenken om snel meer bezoekers naar je website te trekken. Maar je wilt niet zomaar iedereen op je website hebben, je wilt juist díe bezoekers aantrekken die ook echt op zoek zijn naar jouw product of dienst, toch? Mensen die met interesse lezen wat jij te melden hebt en op basis daarvan besluiten om zaken met je te doen.

De tijd dat het verzamelen van heel veel links naar je website voor resultaten zorgde is voorbij. Lees hier over de flinke stappen die Google bijvoorbeeld met versie “Panda” heeft genomen in het zoekalgoritme van Google Search. Het gaat om contextuele relevantie, iets wat je niet in twee berichten opbouwt. Een context voor zoekmachines betekent veel content, relevante backlinks en een slimme indeling van je zoekwoorden combinaties.

Op 1 in Google?

Als je deze tips toepast op je webcontent, zul je niet alleen meer bezoekers gaan trekken. Google zal je website ook meer gaan waarderen. En dan kan het dus zomaar zijn dat jouw site over een bepaalde periode de eerste positie in de zoekresultaten bekleedt. De eerste stappen zet je dus door je te richten op deze onderwerpen en uitgangspunten:

  1. Vragen en twijfelpunten van je prospects
  2. Eerlijke antwoorden en meningen
  3. Actualiteiten, ook zonder of met minder relevantie omtrent je business
  4. Regionale zaken als gemeentelijke / politieke ontwikkelingen
  5. Eerst de longtail, daarna de shorttail

Succes met schrijven, wanneer je aan de slag gaat is het misschien goed om onze richtlijnen voor schrijven voor Google na te lezen.

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink