Weblog

Aan de slag met Adwords: vergeet je eigen merknaam niet!

Je gaat met Adwords aan de slag? Slim! Waarschijnlijk heb je al een hele lijst met relevante zoektermen samengesteld waarop je wilt gaan adverteren. Maar staat je eigen naam, bedrijfsnaam of merknaam al op die lijst? In deze blogpost lees je waarom die absoluut niet mag ontbreken in je campagne!


Drie redenen om in Adwords te adverteren op je eigen merknaam:

Adwords gebruiken om een sale te promotenActies en aanbiedingen snel bovenaan in Google

In tegenstelling tot de organische zoekresultaten, zijn campagnes in Adwords heel geschikt om tijdelijke acties te communiceren. Elke wijziging die je in je Adwords-campagne doorvoert, is namelijk direct zichtbaar in het advertentiegedeelte bovenaan de pagina met zoekresultaten.

Naast tijdelijke acties en aanbiedingen kun je via een campagne gericht op [merknaam + product] in Adwords ook snel bovenaan de zoekresultaten komen als je een nieuw product gaat aanbieden, een bepaald product tijdelijk extra in de schijnwerpers wilt zetten of als je seizoensgebonden producten verkoopt.

Je eigen merknaam beschermen

In Adwords betaal je maar een heel klein bedrag als je wilt adverteren op je eigen merknaam. En dat weten je concurrenten ook. Dat kan dus betekenen dat die jouw merknaam ‘inpikken’: ze maken een capagne aan waarin jouw merknaam voorkomt, zeggen dat zij het goedkopere of betere alternatief zijn en scoren in de zoekmachine op jouw naam.

Door zelf campagnes met je eigen naam aan te maken in Adwords, voorkom je dat niet helemaal. Maar je zorgt in elk geval dat jij bovenaan staat, en dat het voor je concurrenten duurder en daarmee minder aantrekkelijk wordt om op jouw naam te adverteren.

Terugkerende klanten beter bedienen

Ook je klanten hebben er wat aan als jij in Adwords op je eigen naam adverteert. Google biedt je namelijk de mogelijkheid om advertenties te targeten op terugkerende klanten. Als zij zoeken op een merknaam, is de kans groot dat ze iets willen kopen. En omdat je al weet in welke producten zij geïnteresseerd zijn, kun je ze op basis van die interesse relevante advertenties voorschotelen.

Adverteren met je eigen merknaam in Google

Je eigen merknaam mag niet ontbreken in Adwords

Had jij je eigen merknaam dus nog niet op de lijst met zoekwoorden voor je Adwords campagnes staan? Zet hem er dan snel bij, en maak combinaties tussen je merknaam en je producten. Waarschijnlijk zal je merken dat het organische zoekverkeer voor je merknaam afneemt zodra je een campagne start. Maar je zal ook al gauw merken dat het totale verkeer en het conversiepercentage op je website juist toeneemt!

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink