Zo maak je je site zichtbaar in de lokale zoekresultaten.
- Maak een Google bedrijfspagina aan
- Zorg dat je website mobielvriendelijk is
- Maak een aparte pagina per plaatsnaam
- Neem je contactgegevens op elke pagina op
Maak een Google bedrijfspagina aan
De snelste manier om zichtbaar te worden in de lokale zoekresultaten, is het aanmaken van een Google Bedrijfspagina. Daarop kun je al je bedrijfsgegevens invullen, zoals locatie, openingstijden en een kort bedrijfsprofiel. Je kunt ook foto’s op je bedrijfspagina plaatsen. Geef Google een zo volledig mogelijk beeld van je bedrijf, zodat het makkelijker wordt om de relevantie van jouw bedrijf voor de zoekopdrachten te bepalen.
Je kunt hier een bedrijfspagina aanmaken in Google. Heb je jouw pagina eenmaal opgezet, zorg dan wel dat je hem ook regelmatig bijhoudt, in ieder geval wanneer er dingen veranderen. Zo blijft de informatie altijd actueel en krijg je de beste resultaten.
Zorg dat je website mobielvriendelijk is
Al eerder vertelden we je over het belang van een mobielvriendelijke website, en gaven we je tips voor het mobielvriendelijk maken van je site. Was je daar nog niet aan toe gekomen? Dan wordt het nu wel hoog tijd dat je ermee aan de slag gaat. Ook de mobielvriendelijkheid van je website helpt namelijk bij het zichtbaar worden in de lokale zoekresultaten.
Een mobielvriendelijke website levert nog een groot voordeel op. Als mogelijke klanten namelijk op hun mobiele apparaat gaan zoeken, krijgen ze lokale zoekresultaten van de plaats waar ze zich op dat moment bevinden. Dat betekent, dat je met lokale SEO niet alleen plaatselijke klanten bereikt, maar ook mensen die tijdelijk in je vestigingsplaats zijn.
Maak een aparte pagina per plaatsnaam
Heeft je bedrijf vestigingen in meerdere plaatsen? Maak dan per plaats een aparte pagina aan. Google zorgt er dan voor dat jouw bedrijf zichtbaar wordt in de lokale zoekresultaten van al die plaatsen, in plaats van alleen in de plaats waar je hoofdvestiging zich bevindt. Ook op je Google Bedrijfspagina kun je aangeven dat je meerdere vestigingen hebt.
Neem je contactgegevens op elke pagina op
De tijd dat een contact-pagina de enige pagina op je website moest zijn waar je je adresgegevens opnam, is voorbij. Voor een optimale vindbaarheid in de lokale zoekresultaten, neem je je gegevens op alle pagina’s van je website op. Dat kan in WordPress heel eenvoudig met het toevoegen van een widget aan de footer van je website. Of aan de zijbalk, natuurlijk, maar net waar je hem hebben wilt.
Door het toevoegen van je adresgegevens aan elke pagina binnen je site, zorg je ervoor dat ook afzonderlijke pagina’s zoals bijvoorbeeld productpagina’s worden opgenomen in de lokale zoekresultaten.
Lokale zoekresultaten en ‘gewone’ SEO
De bovenstaande vier tips spitsen zich toe op zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten, maar dat betekent niet dat je helemaal niet zichtbaar bent als je geen Google bedrijfspagina hebt of als je nog maar weinig aandacht hebt besteed aan de andere tips. Lokale SEO is namelijk niet meer dan een onderdeel van de totale SEO op je website, ook al zijn de lokale zoekopdrachten verdubbeld. Zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten helpt echter wel mee om meer relevante bezoekers op je website te krijgen, en de kans op conversie te verhogen.
Heb jij nog tips om lokaal beter zichtbaar te worden? Deel ze hieronder met andere ondernemers!