Weblog

Zo kun jij ook goede SEO-teksten schrijven

Goede SEO-teksten schrijven lijkt misschien ingewikkeld, en een vak apart. Maar ook als je van huis uit geen teksttovenaar bent, kun je goede SEO-teksten schrijven waarmee je website terrein wint in Google. Met deze 3 tips kun je direct aan de slag!


Goede SEO-teksten schrijven begint met:

Kies de juiste combinatie van zoekwoorden

Sinds de Google Panda update is de longtail belangrijker dan ooit. Onderzoeken wijzen uit dat maar liefst 70% van alle zoekopdrachten is gericht op de longtail. Dat betekent dus dat je in de meeste gevallen beter in kunt zetten op langere zoektermen dan op korte. Bijvoorbeeld “Beste manier om af te vallen” in plaats van “Dieet”. Meer informatie over de longtail en de Google Panda update vind je in deze blogpost van vorig jaar augustus.

Goede SEO-teksten schrijven: de longtail

Maak gebruik van de longtail!

Wil je echt goede SEO-teksten schrijven, dan ga je natuurlijk bij het kiezen van je zoektermen uit van wat je bezoekers willen lezen. Verwerk de zoektermen zo natuurlijk mogelijk in de tekst, en doe niet aan keyword-stuffing. Een zoektermdichtheid van 1 tot 3 procent is genoeg.

Schrijf een aansprekende kop

De kop is het allerbelangrijkste onderdeel van je content. Die trekt namelijk de aandacht van je bezoeker en geeft aan waar je content over gaat. Met simpelweg het noemen van je zoekterm ben je er dus niet, de kop moet je lezer echt aanspreken. Er zijn verschillende manieren om dat te bereiken. Stel bijvoorbeeld een vraag, of gebruik cijfers in je kop.

Natuurlijk moet je kop ook je zoekterm bevatten. Verwerk die ook hier zo natuurlijk mogelijk. Waarschijnlijk heb je gehoord dat je zoekterm het beste zo dicht mogelijk aan het begin van de kop moet staan, maar dat betekent natuurlijk niet dat het verboden is om hem op een andere plek te zetten. “Dit is de beste manier om af te vallen” klinkt een stuk natuurlijker dan “Beste manier om af te vallen, dit is hem!” Toch staat de zoekterm niet aan het begin, maar aan het eind van de eerste kop.

Schrijf een goede inleiding en afsluiting

Goede SEO-teksten schrijven: trek de aandacht van je bezoekers

Bezoekers vinden de longtail ontzettend interessant! Maar een goede kop, inleiding en afsluiting zijn ook onmisbaar.

De inleiding en de afsluiting van je tekst zijn de meest gelezen onderdelen ervan. Bovendien zijn het ook de alinea’s waar Google bij het bepalen van de relevantie van je tekst voor de zoekopdracht naar kijkt. Wil je dus goede SEO-teksten schrijven, dan is het essentieel dat je een goede inleiding en afsluiting schrijft. Ook hier gelt weer: gebruik de zoekterm die je gekozen hebt, maar verwerk hem zo natuurlijk mogelijk.

In de inleiding vertel je wat bezoekers in je tekst kunnen verwachten. Wat kunnen ze ermee, welke waarde heeft hij voor hen? Beschrijf bijvoorbeeld het probleem waar de tekst over gaat en meld dat je een oplossing vor dit probleem hebt. Om erachter te komen wat die oplossing is, hoeven ze alleen maar verder te lezen. In de afsluiting vat je de belangrijkste punten uit je tekst nog eens samen of trek je de conclusie.

Begin direct met goede SEO-teksten schrijven!

Met de juiste combinatie van zoekwoorden, een aansprekende kop en een goede inleiding en afsluiting kun jij ook goede SEO-teksten schrijven. Begin direct met het in de praktijk brengen van deze tips en zit niet bij de pakken neer als het je niet meteen naar tevredenheid lukt om goede SEO-teksten te schrijven. Oefening baart tenslotte kunst!

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink