Weblog

Nog meer conversie voor je webshop? Gebruik sociaal bewijs!

Je webshop is helemaal geoptimaliseerd voor Google en hij is super gebruiksvriendelijk. Kun je er dan voor zorgen dat hij nog meer conversie oplevert? Jazeker. Door het inzetten van sociaal bewijs, bijvoorbeeld.

Sociaal bewijs leveren kun je op verschillende manieren doen. Dit zijn er drie:

Robert Cialdini over sociaal bewijs

Sociaal bewijs helpt bij het maken van keuzesDe Amerikaanse hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini kwam al in 2001 met zijn zes universele principes van beïnvloeding, die uitleggen hoe je mensen kunt overtuigen om iets van je te kopen. Sindsdien hebben die principes zichzelf keer op keer bewezen. Tijd dus om ze ook te gaan toepassen in de online marketing van je webshop!

Eén van de zes principes draait om het leveren van sociaal bewijs. De gedachte is, in een notendop, dat bezoekers van je webshop vaak onzeker zijn over welke keuze de juiste voor hen is. Om het kiezen makkelijker te maken en de onzekerheid weg te nemen of in elk geval te verminderen, kun je ze laten zien welke keuzes andere bezoekers gemaakt hebben. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.

Klantbeoordelingen als sociaal bewijs

Recensies leveren sociaal bewijs opDe meest logische vorm van sociaal bewijs is misschien wel de recensie of review. Bezoekers laten een reactie achter waarin ze het product dat ze bij je gekocht hebben, beoordelen. Hoe meer beoordelingen een product heeft, hoe groter het sociale bewijs is. Om reviews op je website te krijgen, zijn verschillende tools en softwarepakketten beschikbaar. Heb je een bedrijfspagina op Google+, dan kun je ook daar reviews verzamelen en die op je website laten zien.

Recensies leveren sociaal bewijs opKijk bij het verzamelen van reviews en beoordelingen wel uit: het is niet de bedoeling dat je valse recensies gaat plaatsen of iemand inhuurt om een aantal recensies voor je te schrijven. Ook is het niet handig om de klantbeoordelingen te filteren en alleen positieve recensies toe te laten. Het lijken handige trucjes om snel aan veel reviews te komen, maar je valt uiteindelijk door de mand en dan ben je het vertrouwen van je klanten kwijt.

Getallen inzetten als sociaal bewijs

Heb je nog niet zo veel beoordelingen, dan is er nog een manier om sociaal bewijs te laten zien: gebruik maken van getallen. Plaats bijvoorbeeld bij artikelen die goed verkopen, een tellertje dat aangeeft hoeveel mensen het product al hebben besteld. Of zet die producten in de schijnwerpers door ze in een lijstje met bestverkochte artikelen te plaatsen.

Maar wie in getallen denkt, hoeft natuurlijk niet alleen in aantallen te denken. Ook tijden en postcodes zijn bijvoorbeeld getallen. Er zijn allerlei manieren denkbaar waarop je deze cijfers kunt gebruiken als sociaal bewijs. Plaats bijvoorbeeld de tijd van de meest recente aankoop bij elk product, of vertel in welk postcodegebied de meeste bestellingen gedaan zijn.

Gerelateerde producten zijn ook sociaal bewijs

Sociaal bewijs: welke grelateerde producten kochten andere klanten?Een derde manier om aan meer conversie te komen door het leveren van sociaal bewijs, is door op de productpagina’s in je webshop te laten zien welke vergelijkbare of gerelateerde artikelen eerdere bezoekers ook bekeken. Grote webshops als Bol.com doen dit vaak, en ook bij onze eigen klanten bouwen we deze mogelijkheid regelmatig in.

Gebruik jij al sociaal bewijs voor meer conversie?

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om aan sociaal bewijs voor je webshop te komen en zo de conversie te verhogen. Maar met het tonen van reviews, getallen en gerelateerde producten heb je een heel stevige basis. Gebruik jij al sociaal bewijs om je conversie te verhogen, en wat zijn je ervaringen ermee? Laat het ons weten in de reacties!

Beeld: Pixabay

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink