Weblog

Zeg je e-mailmarketing, dan zeg je MailChimp

E-mailmarketing is een goede manier om contact met je klanten te onderhouden. Maar hoe pak je zo’n marketingcampagne via de mail nou professioneel en efficiënt aan? Simpel, je gebruikt gewoon MailChimp.


mailchimp-impressie

Werken met MailChimp, iedereen kan het

Met MailChimp maak en verstuur je heel eenvoudig e-mail campagnes. Het is een webbased tool, die je in principe gratis kunt gebruiken. En het mooie van MailChimp is: iedereen kan het. Je hebt er geen speciale technische kennis voor nodig. De gebruikersinterface van het programma is namelijk heel eenvoudig te bedienen, waardoor je binnen tien minuten je eerste e-mail campagne kunt opzetten. Een stap voor stap uitleg daarover vind je bij onze grote zus 2tptProductions.
emailing-voorbeeld-mailchimp

 

Hoe succesvol is je campagne?

mailchimp-rapporages
Na het versturen van je mailing houdt MailChimp bij hoe succesvol de campagne is. Onder Reports in het navigatiemenu aan de linkerkant vind je gegevens over hoe vaak je mailing is geopend en hoe vaak er op welke URLs in je mailing is geklikt. Deze gegevens kun je gebruiken om je campagnes en je website verder te optimaliseren. Doordat je je mailinglists kunt segmenteren, kun je heel eenvoudig testen welke versie van een bepaalde campagne het meest succesvol is.

Heb je een webshop, dan kun je gebruik maken van ECommerce360. Daarmee kun je per bezoeker aan je webshop bekijken of ze naar aanleiding van je campagne iets besteld hebben. Ook krijg je dan een overzicht van aankoopdetails, zodat je bijvoorbeeld een gepersonaliseerd vervolgaanbod kunt doen.

Automatisch mailings versturen

MailChimp Automation Workflows

Nog een handige optie in MailChimp het automatiseren van je e-mailmarketing. Je hoeft namelijk niet elke mailcampagne handmatig te versturen om hem toch te personaliseren of hem toe te spitsen op een bepaalde gebeurtenis. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je klanten of relaties wilt feliciteren met hun verjaardag, wanneer je ze een kennismakingsaanbod wilt doen om ze te belonen voor hun aanmelding of als je ze een serie tips of een e-cursus wilt aanbieden nadat ze zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief.

 

Mailchimp navigatie
Deze en andere geautomatiseerde campagnes zet je eenmalig op in MailChimp, waarna het programma zelf zorgt dat ze op het juiste tijdstip naar de juiste mensen verzonden worden. Net als alles in MailChimp werkt het opzetten van een automatische campagne heel eenvoudig. Helemaal sinds in de nieuwste versie van de software flinke verbeteringen zijn aangebracht in de vormgeving van de gebruikersinterface.

In het dashboard van MailChimp vind je de geautomatiseerde mailings aan de linkerkant, onder Automation (voorheen Autoresponders). Als je daarop klikt terwijl je nog geen automatische campagnes hebt ingesteld, word je stap voor stap door het aanmaken van zo’n campagne geleid. Je vult bij alle stappen de gevraagde gegevens in en klaar is je campagne. Heb je voor de software-update al autoresponders ingesteld? Dan vind je die op dezelfde plek terug.

 

Meer over MailChimp

Dit zijn de belangrijkste onderdelen, maar MailChimp biedt nog veel meer tools om je e-mailmarketing efficiënt en professioneel aan te pakken. In aankomende blogposts zullen we dieper ingaan op de software en wat je er allemaal mee kunt. In de uitgebreide Knowledge Base van MailChimp vind je echter ook uitleg over alle opties en mogelijkheden.

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink

2 Comments

  • Pieter van der Kaaij december 18, 2014 Reply

    Beste Kevin,

    Dank voor bovenstaande uitleg. Kan je bij Mailchimp ook meerdere geautomatiseerde campagnes op een en dezelfde list uitvoeren?

    Alvast dank,
    Pieter

    • Kevin van in1week.nl april 30, 2015 Reply

      Hi Pieter,

      Dat kan zeker, geautomatiseerde campagnes kunnen bijvoorbeeld op segmenten van je list opgebouwd worden. Denk aan een uitbreiding van de eigenschappen zoals een geboortedatum om je relaties een fijne verjaardag te wensen.

      – Kevin

Reply to Pieter van der Kaaij - Cancel Reply