Weblog

Copywriting die converteert: 3 tips van Michael Aagaard

Michael Aagaard blogt veelvuldig op sites als Copyblogger en ContentVerve en is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de bekendste internationale experts op het gebied van online copywriting. Marketingfacts plaatste onlangs een interview met Aagaard op de site, en daar haalden wij voor jou drie tips uit voor copywriting die converteert.

De tips van Michael Aagaard:

De juiste informatie op het juiste moment

Wat zou het toch makkelijk zijn als er een vaste set regels voor copywriting was die voor elke site werkte. Maar Michael Aagaard gelooft daar niet in. “Er zijn geen dingen die altijd werken. Dingen als: zet altijd de call to action boven de vouw. Ik heb veel testen gezien waarin dat niet de hoogste conversies opleverde. Ik geloof wel in principes. Bijvoorbeeld: zet de call to action op de plaats waarin hij op precies het goede moment komt voor je klant.”

En dat geldt niet alleen voor de call to action, maar ook voor de rest van de informatie op je site. Elke klant doorloopt eerst een aantal stappen op weg naar zijn aankoopbeslissing. Aan jou de taak hem de informatie te geven die hij bij elke stap nodig heeft.

Copywriting die converteert volgens Michael AagaardCommuniceer vanuit de bezoeker

De meeste bedrijven communiceren nog steeds te veel van uit zichzelf, in plaats van de bezoeker. Met copywriting die uitgaat van wat de bezoeker wil, bereik je veel meer. En dat zit hem volgens Michael Aagaard al in hele kleine dingen, zoals de tekst op een knop.

“Bedrijven willen dat klanten gaan bestellen, dus zetten ze dat woord op de knop. Maar persoonlijk ben ik nog nooit naar een website gegaan omdat ik per se iets wilde gaan bestellen. Ik ken niemand die wil bestellen. Je wilt het artikel wel hebben, maar je wilt het niet bestellen.” Je bezoekers willen ook geen offertes aanvragen, maar ze willen wel informatie over de kosten krijgen. Uit de vele tests die Michael Aagaard in de loop van de jaren heeft gedaan, blijkt dan ook dat een knop met ‘Ontvang uw offerte’ vaak beter converteert dan ‘Vraag uw offerte aan’.

Natuurlijk moet ook de rest van de copywriting op je site vanuit de bezoeker geschreven zijn, maar dit soort kleine veranderingen kunnen al veel winst opleveren.

Zorg voor een duidelijk design

Michael Aagaard is er heel stellig over: niet alleen het design van je website als geheel speelt een grote rol bij conversie, ook hoe je tekst is vormgegeven draagt er flink aan bij. “Ik zie veel websites waarop het onmogelijk is om de tekst te lezen. Bijvoorbeeld omdat hij supersaai is. Of uit zulke kleine letters bestaat dat je de ogen van een straaljagerpiloot moet hebben om het te kunnen lezen. Of idiote lay-outs met veel te veel verschillende kleuren of gekleurde achtergronden waardoor je de tekst niet kan lezen. Maak het heel erg makkelijk om de tekst te lezen en te scannen.”

Kijk daarnaast ook uit met wat Aagaard de Mad Men-aanpak noemt: te veel creativiteit. Het brein uitdagen, vragen stellen in kopjes, het werkt allemaal niet op internet, heeft hij gemerkt. Je bezoeker wil niet dat je hem vragen stelt of hem voor detective laat spelen. Hij wil gewoon dat je hem vertelt waarom hij jouw producten moet kopen.

De gouden tip voor copywriting die converteert

Eigenlijk zijn alle tips van Michael Aagaard over copywriting samen te vatten in één gouden tip, en het mooiste is, dat die gouden tip wel voor elke website werkt. Zoek uit wie je bezoekers zijn en wat ze aan informatie nodig hebben om tot de juiste beslissing te komen, en pas daar je copywriting op aan. Want, zoals de expert het verwoordt: “Copywriting die je klanten niet helpt om de juiste beslissing te nemen, is geen goede copywriting.”

Een super handige nieuwe tool om erachter te komen wie je klanten zijn, wat ze van je willen en welke informatie ze nodig hebben om tot een beslissing te komen, is Hotjar. Met Hotjar wordt het een stuk eenvoudiger om je copywriting te optimaliseren voor meer conversie. In een toekomstige blogpost zullen we je daar meer over vertellen.

Bron: Marketingfacts

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink