Weblog

Misleid je bezoekers niet: je valt uiteindelijk door de mand

Via Charlotte Mijndersma, bekend onder Charlotte’s Law op Twitter en haar website, werd ik uiteindelijk door Mandy Groenewegen getipt op een nogal hot topic: content marketing en hoe het niet moet. Een schijnbaar persoonlijk blog van een zekere Lana had een nogal commercieel geladen blogpost online staan met een hoop reacties. Maar zijn dat nu echte reacties? Op het eerste oog niet.

 

Facebook reacties implementeren: top!

Een mooie manier om je bereik te vergroten via Facebook is door de reacties op je blogposts mogelijk te maken via Facebook. Zo komen je reacties ook op Facebook terecht, lijken de reacties authentieker en vergroot je jouw bereik. Top idee, zeker voor een website in deze branche. Maar… Is dat wat ze op de desbetreffende website ook doen? Op het eerste oog wel:

authentieke reacties of niet

Verrassende implementatie

Er staan hieronder nogal wat technische punten uitgelicht, mocht je hier niks mee kunnen of willen, lees dan alleen de laatste alinea
Facebook maakt het mogelijk om de reacties op je website te tonen via een Facebook App. Je maakt deze aan onder een developer account en kunt met wat handigheden de reacties op je site tonen, en nieuwe reacties via Facebook laten plaatsen. Maar als je in dit voorbeeld snel in de code kijkt valt er één en ander op.

Tikfout en inconsistentie: Juli of Julie?
“5 Julie om 19:21” of “5. Juli om 23:46”, dit zou boekdelen moeten spreken: dit is maatwerk geweest. Maar laten we de rest ook bekijken.

De website lijkt één pagina de bevatten
Deze links geven geen resultaat:
http://natuurlijkengezond.net/v4ba2/
http://natuurlijkengezond.net/

Behalve een onopgemaakte of lege pagina.
De overige links (Facebook, Youtube etc.) in de rest van de website verwijzen allemaal naar de actiepagina van Minicidetox zelf.

Het is geen iframe van Facebook
De HTML (de techniek die de website visueel zichtbaar maakt voor een bezoeker) toont een nette inhoud met zogenoemde lokale bestanden. De opmaak en inhoud lijkt via de eigen website geladen te worden. Op voorbeelden als www.culy.nl (zie hier zo’n voorbeeld) zie je in de HTML dat er een iframe ingeladen wordt, welke de functies van Facebook bruikbaar en toegestaan maken.

De plaatjes komen wel via Facebook zo het lijkt
De plaatjes komen op het eerste oog van een CDN van Facebook. Dat is een server die op de snelst mogelijke manier content als plaatjes en video’s aan de bezoeker toont. De link, neem deze als voorbeeld, verwijst naar een CDN welke Facebook ook gebruikt. Het lijkt dus een profielfoto van een echt persoon.

De functies werken niet
Liken, reacties achterlaten, profielen daadwerkelijk bekijken, dat werkt niet. Waarom niet? De links lijken links maar verwijzen nergens naar.

< div class="bottom">
< a>Reageer·
< a class="like">< i>12 ·
< a>Vind ik leuk ·
< a>Volg Bericht ·
6. Juli om 10:15

Bijzonder, als je ervoor kiest om reacties via Facebook te tonen zou het marketing technisch niet handig zijn om de authenticiteit weg te nemen door de links niet te gebruiken. Daarbij kost het veel minder moeite om de iframe van Facebook op je website te plaatsen, dan deze zelf zo in te bouwen, als het al mogelijk is. Het is, voor zover mijn kennis reikt, ook niet mogelijk om zo de reacties via Facebook mogelijk te maken, omdat er geen controle vanuit Facebook op de inhoud plaats vindt en dit misleidend gebruikt kan worden.

De link naar de daadwerkelijke social plugin werkt wel
Wel netjes, de link onderaan alle reacties verwijst netjes naar de app van Facebook die het mogelijk maakt om dit soort reacties in te sluiten. Dus met de moeite die gedaan zou zijn om hier een hele nette, achter de schermen werkende, functionaliteit uit te ontwikkelen is deze verwijzing wel opgenomen. Apart, omdat de schijn ook gewekt wordt dat de officiële app gebruikt wordt terwijl op deze manier dit uit te sluiten zou zijn.

verwijzing facebook app

Misleiding of netjes opgezet?

Is het misleiding? Of een techneut die de moeite neemt om achter de schermen alle reacties op te halen en deze via de eigen website online te tonen? Beide kan, echt uitsluitsel is moeilijk te geven. Met wat meer onderzoek valt te achterhalen of het mogelijk is om zonder een zogenoemd iframe de social plugin in te laden op je website. To be continued wat betreft de techniek en de bronnen die hierbij te vinden zijn.

Update 1 (6/10/14 21:45): Geen comments op te halen via de FB app
Deze link (https://graph.facebook.com/comments/?ids=http://natuurlijkengezond.net/v4ba2/index.php?s=220319045#) geeft volgens de Facebook app aan hoeveel comments er beschikbaar zijn voor een URL. De inhoud is leeg. Zie hier een voorbeeld van een pagina met inhoudelijke comments.

Facebook geeft aan dat je reacties wel kan ophalen:

How can I get an SEO boost from the comments left on my site?
The Facebook comments box is rendered in an iframe on your page, and most search engines will not crawl content within an iframe. However, you can access all the comments left on your site via the graph API as described above. Simply grab the comments from the API and render them in the body of your page behind the comments box. We recommend you cache the results, as pulling the comments from the graph API on each page load could slow down the rendering time of the page.

Maar de volgende update doet dat teniet.

Update 1 (6/10/14 22:00): Interessante comments van exact dezelfde reaguurders op een andere pagina, in dezelfde volgorde
Een waakzame website, waarop dezelfde mensen in dezelfde volgorde bijzonder enthousiast zijn:
http://www.consumentenradar.nl/

En daarbij deze:
http://ikgaafvallen.nl/succesformule/getrouwdevrouwendating.php

Gevonden door dit plaatje:
601687_10103569867294144_630453998_n

Via Google Search ingegeven om de bron op te zoeken.

Update 3 (6/10/14 22:06): Netwerk van sites die naar verwachting geen echte content plaatsen
Wanneer we de profielfoto van Anja de Jager zoeken via Google Image Search, vinden we meer sites waar ze gereageerd heeft met vergelijkbare onderwerpen. De pagina’s zelf lijken niet meer bereikbaar, ondanks dat Google deze wel nog in haar index heeft staan.

Anja de Jager op Google Image Search

Authenticiteit voorop bij content marketing

Als je aan de slag gaat met content marketing, iets wat we vanuit in1week.nl ook zo integer mogelijk doen door informatie en kennis te delen, doe het dan authentiek. De inhoud van deze pagina lijkt te commercieel van aard en de nadere inspectie van de techniek maakt het twijfelachtig dat de authenticiteit hier opgaat. Zonde, als de reacties daadwerkelijk enthousiaste consumenten zijn!

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink