Weblog

Klanten online overtuigen met schaarste

De zes universele principes van beïnvloeding van Robert Cialdini, die uitleggen hoe je mensen kunt overtuigen om iets van je te kopen, hebben zichzelf sinds 2001 keer op keer bewezen. Tijd dus om ze ook te gaan toepassen in de online marketing van je webshop, om je conversieratio te verbeteren! In deze blogpost lees je meer over klanten overtuigen met het principe schaarste.

Je klanten overtuigen doe je met deze argumenten:

Op is op

Klanten overtuigen met beperkte beschikbaarheidIedereen die wel eens concertkaartjes heeft gekocht, kent de kracht van dit argument. Je weet dat er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is, dus doe je je uiterste best om één van die plaatsen te bemachtigen. Want op is op en weg is pech, dus je moet direct beslissen. Veel reisaanbieders gebruiken dit argument ook. Dan zie je bij het bekijken van de aanbiedingen bijvoorbeeld staan dat er nog maar 3 plaatsen beschikbaar zijn voor deze prijs.

Er zijn diverse handige Magento-plugins verkrijgbaar waarmee je dit in je eigen webshop ook eenvoudig voor elkaar krijgt. Je klanten overtuigen door middel van dit argument werkt trouwens nog beter als je ook laat zien hoeveel bezoekers er op dat moment op die bewuste pagina aanwezig zijn.

De tijd dringt

Klanten overtuigen met tijdsdrukAls je gebruik wilt maken van deze aanbieding, dan moet je er wel snel bij zijn, want hij is alleen vandaag geldig! Er zijn ontelbare websites die puur op dit principe draaien. Kijk maar eens op de site van 1DayFly. De teller linksboven in beeld telt de seconden, uren en minuten af tot de volgende aanbieding. Als die teller afloopt, vervalt de huidige aanbieding. Je hoeft echter niet per se een site te hebben met een teller erop, een banner of pop-up waarin je meldt dat de aanbieding zeer tijdelijk is, kan al genoeg zijn.

Ook voor het opbouwen van tijdsdruk kan het handig zijn om te laten zien hoeveel anderen er op de site aanwezig zijn, of hoeveel andere bezoekers al gebruik maakten van de aanbieding. Naast het principe van schaarste, pas je dan ook het principe van sociale bewijskracht toe.

Klanten overtuigen door ze tegen elkaar op te laten biedenEr zijn meer gegadigden

Veilingsites doen er goede zaken mee: klanten die tegen elkaar opbieden. Want er zal maar iemand anders met de ‘prijs’ aan de haal gaan… Bij populaire aanbiedingen kan het zomaar zijn dat klanten zich zo verliezen in de biedoorlog, dat ze uiteindelijk meer betalen dan de waarde van de aanbieding. Vakantieveilingen doet er nog een schepje bovenop: zij combineren het tegen elkaar opbieden met het argument van beperkte tijd, zodat het gevoel van urgentie nog groter wordt.

Alleen voor genodigden

Klanten overtuigen met exclusiviteitWie wil er nou niet tot de elite behoren? Je klanten overtuigen iets bij je te kopen, een abonnement te nemen of zich in te schrijven voor je e-cursus gaat misschien nog wel het makkelijkst door je aanbod exclusief voor genodigden te maken. Fashion webshop Vente Exclusive doet dit bijvoorbeeld heel goed. Je kunt daar exclusieve kleding kopen, maar alleen als je een account hebt aangemaakt. En ook zij gebruiken zoals je ziet nog andere principes van Robert Cialdini om hun doelgroep te overtuigen.

Nog meer klanten overtuigen met de principes van Cialdini

Wil je ook jouw klanten overtuigen dat jouw aanbieding de moeite waard is, dan is het dus zeker het overwegen waard om eens te experimenteren met schaarste. Bovenstaande tips helpen je een eind op weg. Wil je nog meer klanten overtuigen? Houd dan dit blog in de gaten, want de komende weken zullen we ook ingaan op de andere principes. Wil je zeker weten dat je geen enkele tip mist? Je kunt je ook abonneren op onze artikelen!

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink