Weblog

De hoogste positie in Google is niet altijd de beste

Als ze het hebben over het bereiken van een betere positie in Google, bedoelen de meeste mensen een zo hoog mogelijke plaats in de zoekmachine, en het liefst willen ze dan op nummer één staan. Maar zoals je in deze blogpost kunt lezen, is de hoogste positie in Google niet altijd de beste!

Ga voor de beste positie in Google, niet voor de hoogste.

Positie in Google

Online marketing en je positie in Google

Waar draait het om in je online marketingstrategie? Wat is het uiteindelijke doel dat je wilt bereiken met je marketingactiviteiten? Grote kans dat een hoge positie in Google niet je uiteindelijke doel is. Dat doel heeft waarschijnlijk helemaal niks met Google te maken, en alles met omzet. Die omzetdoelstelling behaal je niet met een hoge positie in Google, maar met conversies op je website. Natuurlijk is het daarvoor wel belangrijk dat je website verkeer trekt, en dat komt vaak binnen via Google. Dus een zo hoog mogelijke positie in Google is wel degelijk een stap op weg naar het behalen van je omzetdoelstelling, alleen hoef je daarvoor niet per se op de eerste plek. En vergeet niet dat je ook verkeer trekt via andere online kanalen, zoals social media en linkbuilding. Lukt het dus niet om de hoogste plek in Google te krijgen, staar je daar dan niet blind op, maar neem genoegen met een lagere en werk harder om verkeer via andere online marketingkanalen te trekken.

Gepersonaliseerde zoekresultaten

We hebben het al een paar keer gehad over local SEO en lokale zoekresultaten. Het zal waarschijnlijk geen verrassing voor je zijn dat de zoekresultaten die je bezoeker te zien krijgt, afhangen van de plaats waar hij zich bevindt op het moment dat hij een zoekopdracht invoert. Maar wist je dat Google al jaren bezig is om de zoekresultaten ook op andere manieren te personaliseren? Dat doen ze bijvoorbeeld door naar eerder bezochte websites te kijken en eerdere zoekopdrachten mee te nemen bij het bepalen van de meest relevante resultaten per bezoeker. Dat betekent dus, dat als ik op een bepaald zoekwoord zoek, ik een hele andere resultatenpagina te zien krijg dan jij, wanneer je op hetzelfde zoekwoord zoekt. Eigenlijk heeft het dus weinig zin om te proberen een betere positie in Google te veroveren door in te zetten op een bepaald zoekwoord, omdat de resultaten voor dat zoekwoord toch per gebruiker verschillen. Richt je liever op het verschaffen van echt relevante informatie voor je bezoekers, dan komt jouw pagina vanzelf naar boven als het beste resultaat voor die specifieke gebruikers. SEO voor betere positie in Google

Conversie, maar tegen welke prijs?

Ik zei het in het begin van dit artikel al, online marketing draait om conversies. Niet om je positie in Google. Maar dat is nog niet alles. Want het draait niet alleen om de conversies zelf, maar om het behalen van jouw conversiedoelstellingen op een rendabele manier. Als conversies hetzelfde of zelfs meer kosten dan ze opleveren, zal het tenslotte moeilijk worden om winst te maken… En hoge posities, vooral voor populaire zoekwoorden, zijn duur. Zo bekeken is de beste positie in Google dus juist helemaal niet hetzelfde als de hoogste positie. De beste plek om te staan, is namelijk de plek waar je het hoogst mogelijke aantal conversies uit haalt tegen een zo klein mogelijke investering. Is de hoogste positie met jouw budget niet haalbaar? Zet dan in op een lagere plek en zorg dat je opvalt tussen de andere zoekresultaten, bijvoorbeeld met een prikkelende titel of door rich snippets toe te voegen.

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink