Weblog

Homepage design? Dit is de belangrijkste vraag om te stellen

Aan de slag met je nieuwe website? Dit is de allerbelangrijkste vraag die je jezelf moet stellen om een echt effectieve homepage design op te bouwen.

De binnenkomer

Je besteedt tijd, moeite, geld en aandacht aan de marketing en communicatie rondom jouw bedrijf, concept, idee of je weblog. Schrijven, publiceren, e-mail marketing, sociale media, brochures, presentaties geven. Een goed verhaal, een sterke propositie, een interessante persoonlijkheid. Je wisselt visitekaartjes uit en legt contacten op LinkedIn. Belangrijk, want een goede verkoper verkoopt eerst 1. zichzelf, dan zijn 2. product en uiteindelijk zijn 3. bedrijf(-sachtergrond) aan de prospect.

Alles op orde.

“Wat doet die enthousiaste man/vrouw eigenlijk allemaal? Goed verhaal, eens kijken naar de website.” … Wat er dan gebeurt is afhankelijk van het antwoord op de vraag die je jezelf moet stellen voor een effectieve homepage design.

 

Wordt de vraag: “Wat doen ze eigenlijk?” eigenlijk beantwoord?

Die ene vraag, “Wat doen ze eigenlijk?”, die moet direct beantwoord worden. Lukt je dat? Snapt een bezoeker van je website direct wat je doet? Onze tip: vraag het eerst jezelf, en daarna je prospects. Vraag het niet aan je klanten, want die kennen de achtergrond van je verhaal. De potentiële klant, de prospect, die moet het begrijpen.

Hoe doe je dat, die vraag beantwoorden?

Er zijn een aantal belangrijke punten die we met elk design hanteren om een effectieve homepage vorm te geven. We doorlopen deze stappen:

 

Het lijnontwerp

Vergeet vormgeving, je huisstijl, kleuren en opmaak: Pak pen en papier, en teken in blokken en steekwoorden jouw homepage uit in een functioneel design. Waar zet je wat neer? Hou rekening met deze elementen:

Belangrijke homepage design elementen

  • * Je logo (linksboven)
  • * Je navigatie (horizontaal of soms verticaal)
  • * Je contactgegevens of een link naar de contactpagina (rechtsbovenin)
  • * Je introductie in twee regels (eventueel drie, niet meer, niet minder)
  • * Je drie belangrijkste producten of diensten (eventueel vier, niet meer)
  • Een conversie element, geef een reden om laagdrempelig contact te leggen
  • Interessante cases of testimonials van je klanten
  • Indien je blogt / artikelen publiceert, de laatste drie berichten uit je nieuwsfeed

 

Over de vouw
Hou rekening met ongeveer 710 pixels vanaf de bovenkant van je scherm, en 980 pixels breedte als je nagenoeg alle bezoekers een passend beeld wil tonen van je homepage.

 

De introductie

Lukt het om in twee regels jouw unieke, onderscheidende verhaal neer te zetten? Zo niet, blijf een opzet herhalen tot het lukt om daarmee de lading te dekken. Het is één van de belangrijkste redenen om te blijven hangen op jouw website. Graaf in je Unique Selling Points (USP’s), ga voor de onderste steen in een interessante casus voor één van je klanten en pak dat stukje waar je goed in bent.

 

De vouw: wat zet je er boven?

Je wil niet teveel afleiden, niet teveel benoemen, maar ook zeker niet te weinig. In de voorgaande homepage design elementen zie je een * voor de lemeenten die we (bijna) altijd in een webdesign van een homepage op willen nemen. Hou rekening met ongeveer 710 pixels vanaf de bovenkant van je scherm, en 980 pixels breedte als je nagenoeg alle bezoekers een passend beeld wil tonen van je homepage design.

 

Na het lijnontwerp de vormgeving: “Het geluk van klant worden”

Wanneer je beelden gebruikt, probeer dan visueel het geluk te verkopen van het eindresultaat van wat je diensten of producten jouw klanten opleveren. Een flinke zin om te vatten, maar essentieel als je snel een goede vormgeving wil bepalen. Gelukkige mensen in een webdesign zorgen er voor dat je bezoeker langer blijft hangen en daadwerkelijk stappen nemen op je website.

Stefan Sagmeister: Happiness by Design

Iets toe te voegen?

Er zijn talloze elementen die je eventueel wil toevoegen aan deze lijst, we hebben ons gericht op de meest essentiële punten die we bij in1week.nl veel gebruiken. Heb je iets toe te voegen? Laat het ons weten via de comments.

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink

Leave a Comment