Weblog

Goede tweets schrijven doe je zo

Twitter kan een krachtig marketinginstrument zijn, maar goede tweets schrijven is nog niet zo makkelijk. Je hebt tenslotte maar 140 tekens tot je beschikking, en daar moet je al je informatie in kwijt. Deze tips maken het schrijven van goede tweets eenvoudiger!

Drie tips voor het schrijven van goede tweets:

Goede tweets schrijven begint met luisteren

Goede tweets schrijven is te vergelijken met het voeren van een gesprek in het dagelijks leven. Dan begin je tenslotte ook niet zomaar over je merk te praten, tenzij je weet dat je gesprekspartner op zo’n verhaal zit te wachten. Maar daar kom je alleen achter door eerst te luisteren en te observeren.

Goede tweets schrijven begint met luisterenZo werkt het op Twitter ook. Voordat je goede tweets kunt schrijven, moet je eerst weten waar het gesprek over gaat. Lees dus de tweets die je publiek de wereld in stuurt en reageer daar alleen op als je iets aan de discussie hebt toe te voegen. Maar luister ook naar je concurrenten. Hoe praten zij met hun publiek? Wat lijkt te werken en wat niet? Probeer tactieken van je concurrenten uit voor je eigen account om erachter te komen welke tweets wel en niet het gewenste effect hebben.

Goede tweets stimuleren interactie

Er zijn legio bedrijven die Twitter puur gebruiken om links naar aanbiedingen te delen. Maar Twitter is in eerste instantie bedoeld om het gesprek aan te gaan met je publiek. Een goede tweet schrijven moet dus ook in eerste plaats draaien om het stimuleren van interactie.

Die interactie kan op Twitter bijvoorbeeld bestaan uit een reply of mention, een retweet of een favoriet. Je publiek zal niet zomaar de interactie met je aangaan, zorg er dus voor dat je duidelijk maakt welke interactie je verwacht. Stel bijvoorbeeld vragen of poneer stellingen waar mensen op kunnen reageren, en vraag ze ook om een reactie. Wil je een groter bereik, deel dan nuttige of grappige informatie en vraag om een retweet.

Goede tweets hebben een eigen stem

Goede tweets schrijven: een eigen stemUit de vorige twee tips is duidelijk geworden dat goede tweets schrijven niets te maken heeft met het houden van een verkooppraatje. Maar natuurlijk is het doel van Twitter als marketinginstrument uiteindelijk wel het verkopen van je merk, diensten en producten. Je mag jezelf op Twitter dus best in de schijnwerpers zetten. Zorg alleen wel dat je tweets niet vol marketingtaal staan. Goede tweets schrijf je als jezelf, met je eigen stem.

Zorg dus voor een schrijfstijl die authentiek en benaderbaar is en die niet klinkt alsof de marketingafdeling er zorgvuldig over heeft nagedacht. Wees niet bang om humor te gebruiken in je tweets: dat verhoogt alleen maar de kans dat mensen de interactie met je aan willen gaan.

Meer goede tweets schrijven

Wil je goede tweets schrijven en kun je nog meer tips gebruiken? Twitter zelf biedt op het bedrijfsblog regelmatig nuttige informatie over goede tweets aan. Ook op in1week.nl geven we praktische tips voor het gebruik van Twitter als marketinginstrument. Maar we zijn ook altijd benieuwd naar hoe anderen het aanpakken. Heb jij dus zelf tips voor het schrijven van betere tweets? Deel ze met ons in de reacties onder deze blogpost!

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink